Sunnah Yang Diabaikan...

Aku sembahyang Zohor... pas tu aku baca al-Quran sambil tengok terjemahan. Aku teringat semayang Zohor aku; aku baca al-Fatihah dan beberapa pujian dan doa kepada Allah dalam solat, tapi main baca jer... Tak sampai di otak, apatah lagi nak sampai ke hati. Bukanlah aku tak tau maksud semua menda tu... Aku boleh alihbahasa 1 demi 1. Tapi entah, memang tak sampai kat otak. Aku baca, aku faham, tapi aku malas menginterpretasi apa yang aku baca dalam sembahyang tu, walaupun aku tau maksudnya.

Bukan baru, bahkan banyak solat2 aku macam tu sebelum ni. Aku tak tau la korang mcm mane pulak, tapi itulah aku. Aku tengah membaca Sahih Bukhari yang berjilid-jilid tu, aku tau sebahagian sunnah nabi. Tapi nampaknya aku mengabaikan suatu sunnah nabi juga - memahami dengan otak dan hati apa yang kita baca dalam solat. Memang, tak ada satu pun Hadith yang diriwayatkan berkisar tentang perkara ini. TAK ADA hadith yang melaporkan "Nabi Muhammad memahami apa yang dibacanya dalam Solat," tapi aku pasti, itu sunnah nabi juga.

Tapi jangan sampai korg tukar Solat dalam bahasa Melayu pulak. Sesat tu... Dan kalau korg tukar semua dalam BM pun, belum tentu otak korg nak mencerna isi perbualan kita dengan Allah di dalam Solat tu...

Aku terfikir, jika sekadar baca kat mulut, org kafir pun boleh buat. Jadi nasihat aku kepada diri aku sendiri... Fahami dan jiwai apa yang kita baca; jangan sekadar di lisan sahaja, pastu lari dari kekhusyukkan . Tak kisah la apa pun bahasanya, walaupun korg tak faham al-Fatihah tu, bacalah dan fokus pada Allah ketika Solat. Allah tak berkomunikasi dengan kita melalui lisan saja. Dan Allah itu maha Mengetahui...

0 comments:

Newer Post Older Post Home