Hikayat Kuli-Kuli dan Pecacai Kesumat...


Hmmm... hari ini, tetiba muncul pulak idea nak menulis hikayat. Sedap tajuknya "Hikayat Kuli-Kuli dan Pecacai Kesumat". Walaupun sahibul hikayat tidaklah hebat mana mendendangkan ceritera ini, diharap para pembaca akan mendapat lautan pengajaran yang terdapat dalam ceritera ini.

(syair)
Tersebutlah kisah di paksinagara
Pondok nan kecil miskin dan lara.
Nenek Kebayan si anak dara
Bertutur kata nak pura-pura

Sebermulanya kisah, di paksina sebuah negeri, tinggallah beberapa orang miskin dalam sebuah pondok kecil. Namun, nenek kebayan di sebelah rumah sering saja melihat hanya 2 orang yang melaksanakan tugas-tugas rumah tangga di rumah tersebut. Benar, memang 2 orang saja yang tajalli melakukan tugas-tugas rumah tangga itu.

Pernah juga perawi cerita menggesa agar 2 orang ini bersikap seperti Shaser yang tidak lagi mempedulikan urusan rumah tangga lagi. Malangnya, sang Suria Dinihari menyatakan bahawasanya dia tidak sanggup melihat rumah berantakan ibarat tongkang pecah.

Sang Papa Juru pula menggesa sang Rawi agar melakukan kerja. Papa Juru ingat sang Rawi tak menyumbang apa-apa... Pada hemat sang Rawi Kalau macam tu, lebih baik dia tak payah buang sampah 2 minggu skali, tak payah sang Rawi angkatkan air yang Papa Juru belikan tu. Bak Kata Pepatahi "Orang tawarkan nak ikut ko beli air, ko nak wat sorang". Mungkin sebab Papa Juru belagak dengan titik peluhnya tu sangat dan anggap macam orang lain tak buat kerja langsung. Sang Rawi menyakini bahawa kerjanya memang taklah setimpal dengan apa yang Papa Juru buat, tapi sekurang-kurangnya dia tak nak ngumpat orang lain yang tak buat kerja. Rawi hanya dengar dan menasihati agar Suria Dinihari dan Papa Juru pun tak payah buat kerja sekali sebab yang lain pun tak kisah kalau mereka buat kerja atau tak.

Suatu hari, Nenek Kebayan bersama orang-orang tersebut melaksanakan gotong-royong sekampung. Nenek Kebayan tersebut menjelekkan orang dengan mulutnya yang ibarat belatuk mengetuk rumah tak habis-habis. Hari ini pula, Nenek Kebayan menyindir sang Rawi, seolah-olah dia tak melaksanakan apa-apa pun. Amboi nenek... macam lar kamu tu rajin sangat kat rumah. Basuh satu dapur pun, "ingat ko sorang yang buat kerja ker" (bak kata Pah Nab) Orang lain buat carta organisasi sampai pukul 4 tak riuh-rendah bagai ayam bertelur sebijuk riuh sekampung pun. Kalau buat kerja bising-bising sampai orang menyampah, lebih baik tak payah buat kerja.



Maka, daripada ikhlas nak meringankan sikit, bertambah jelaklah dan malaslah sang Rawi nak buat lagi kerja-kerja tersebut. Sampai pecah pun tempayan air, Rawi tak akan menolong Papa Juru lagi.

Maka. Pengajaran daripada cerita ini ialah:

Kepada Nenek Kebayan:

1. Lihatlah juga rumah Nenek Kebayan. Wujud juga orang-orang seperti ini. Bukan hanya rumah orang miskin tersebut saja. Masalah ini timbul di mana-mana, bahkan dalam rumah Mak penghikayat cerita sendiri. Mak saja yang buat kerja nak senangkan orang lain.

2. Jangan mengadu domba. Sebenarnya, aku tak rasa "mengadu domba". Nenek Kabayan tersebut yang pandai buat spekulasi sendiri lepas tu, yang main lepas saja. Pas tu macam la dia pasang mata-mata nak mengintip kain orang lain. Nak kata ada pengintip tak juga. Pandai buat spekulasi je. Nasib baik orang-orang lelaki majoritinya pakai seluar.

Kepada orang yang buat kerja macam pecacai,

Buatlah kerja dengan hati yang ikhlas. Jangan mengharap orang lain yang tak bagai pahat dengan penukul nak buat sama kalau kalian tak suruh. Kalau kalian buat kerja untuk pada hari ini, nescaya kalian kan dipermudahkan oleh Allah, mungkin bukan melalui orang yang kalian permudahkan. Janganlah sindir-menyindir, ngumpat-mengumpat (walaupun benar), apatah lagi memberi spekulasi. Percayalah, kalau kalian terus bersikap sedemikian, ternyata hanya Allah yang menilai keikhlasan kalian, dan saya doakan agar kalian tidak ditolong. Kalau kalian melihat orang lain malas nak buat maka ikut-ikutlah sekali. Kerana selagi mana mereka tidak disedarkan bahawa mereka sebenarnya tidak mempunyai kuli dan sama-sama miskin, maka mereka akan terus dibuai kesenangan kerana ada pecacai yang terus buat kerja. Janganlah kalian buat kerja kemudian cakap seolah-olah orang tak buat apa-apa. Penat mulut, penat badan, penat otak (tak puas hati),

Adalah lebih baik orang yang tak buat kerja, daripada orang yang buat kerja tapi sindir-menyindir dan berspekulasi tak elok tentang orang.

Kepada Pemerintah yang Rasa diri macam Pecacai Kesumat

Pertama, memang nak bagitau, pemimpin tu memang pecacai. Cuma nama je elok sikit. And ada kuasa bebas eksekutif. Itu ja.

Di zaman Nafsi-Nafsi dan individualistik ini, kadang-kadang, individualis perlu disedarkan tentang tangungjawab sosial mereka. Individualis biasanya akan membantu orang-orang yang menolong mereka apabila DIMINTA (disedarkan) namun harus diberitahu secara persistan hingga mereka mengerti peranan mereka. Tetapi, bukan dengan cara menyindir, dan mengatakan orang lain tak buat kerja langsung. Yang bersikap macam ini memang tak layak ditolong. Padan lar dengan muka. Sang Penghikayat Cerita pula hanya akan membantu orang yang ikhlas sahaja. Yang memandang pertolongan secubit garam adalah rahmat daripada-Nya juga.

Cerita ini hanya fiksyen belaka, tak ada kaitan antara yang hidup mahupun yang mati

0 comments:

Newer Post Older Post Home