Kontingen Malaysia GAMAFEST UGM~!

Aku masih cuti pada hari Isnin 28/9. Tapi, hari itu aku dapat mesej daripada Sekretariat Inter tentang acara UGM Edu-Culture International Festival (GAMAFEST 09). Dorang memilih aku sebagai Ketua Kontingen. Pada hari Selasa, aku dijadualkan bertemu dengan Bari, LO Malaysia acara tersebut. Tapi Bari terlupa temu janji hari tu.



Semangat Antarabangsa
UGM Edu-Culture International Day menggabungkan puluhan negara.


Acara GAMAFEST tu berlangsung pada 13/10-16/10. Hmmm... minggu depan pulak Batch 2007 ada peperiksaan. Batch 2008 pulak ada peperiksaan pada 19/10 Lagi payah. Ingatkan nak suruh Batch 2008 handle jer... Aku try jugak tanya-tanya, tapi jawapan dorg banyak negatif. Anyway, Batch 2007 (batch aku) memang boleh dipercaya. Aku terus rancang jawatankuasa Kontingen. Hari rabu esoknya aku buat meeting dengan semua yang aku pilih.

Aku letak Hemelamariae sebagai Penolong ketua. Sudin aku minta tolong uruskan teknikal dan persembahan manakala Izyan untuk uruskan Bazar. (Dalam masa yang sama, aku mempengerusikan mesyuarat Editor-editor Year Book. Aku selesaikan meeting Year Book dan fokus pada GAMAFEST)

Aku minta Aisyah tulis proposal dana bagi Kontingen Malaysia kepada Fakultas Kedokteran. Fazrul sediakan bajet manakala Aisyah goreng-goreng apa yang patut. So, dalam proposal tu, Aisyah adalah Setiausaha Kontingen, Fazrul pulak Bendahari Kontingen. Aku? Hehehe~ aku mintak Aisyah letak jawatan aku sebagai Koordinator Jeneral (over giler~ tak pernah dibuat orang pakai jawatan tu kat sini). Hema sebagai vice. Sudin sebagai Koordinator Teknikal dan Persembahan, Izyan sebagai Koordinator Bazar.



Koordinator Utama Kontingen Malaysia GAMAFEST 2009 dan Malina Raihan.
Aku (Koordinator Jeneral), Aisyah (Setiausaha),
Hemelamariae (Timbalan Koor-Jen), Malina (tuan punya kamera),
Fazrul (Bendahari) dan Sudin (Koordinator Teknik dan Persembahan)
Izyan, Koordinator Bazar tiada dalam gambar...


Aku terputus hubungan dengan Bari akhir minggu tersebut... Payah jugak nak uruskan hal-hal yang sepatutnya. Mengukuhkan struktur dalaman, aku mendokumentasikan apa-apa yang perlu. Aisyah pun dah siap proposal dan Fazrul bersama rencana perbelanjaan. Hema, Sudin, Iz dah pun mereka konsep.

Hari Isnin dan Selasa (5 dan 6 Oktober) aku ke fakulti semata-mata nak uruskan Proposal. Hari Rabu tu aku cuti sekejap, sebab Jumaat 9/10 aku exam. Anyway, Mbak Widuri pulak mesej suruh datang. Dia tak tau ke aku nak exam? Aku dah minta time cuti sebentar daripada urusan-urusan Kokurikulum. Tensyen, aku sempat bagi mesej yang laser-laser kepada Inter. Aku ke Inter, bertentang dua mata dengan Mbak Widuri, betulkan 2 proposal time tu jugak (proposal GAMAFEST dan proposal Year Book). Aku minta Mbak Widuri supaya jangan sekali-kali kacau 2 hari krusial aku.

Hari Jumaat tu, kecoh pasal masa exam yang tak adil. Yang duduk kat Lecture Hall dapat tempoh selama 2.5 jam, tapi yang duduk kat Classroom 2 dapat tempoh selama 2 jam jer nak selesaikan paper (artikel tentang hal ini akan menyusul kemudian). Selepas Solat Jumaat, aku terus ke KPTU, pejabat pusat fakultas. Aku ke pejabat wakil dekan IV(Timbalan dekan), Prof Suhardjo untuk mintak pengesahan proposal. Tapi dia ke Surabaya. Aku harus minta pengesahan daripada Dr Mansyur Romi, wakil dekan III. Selepas membetulkan lembar pengesahan, aku menunggu Dr Mansyur habis meeting selama 1.5 jam. Dapat tandatangan, aku terus ke Sekretariat Inter.

Hari tu, Sekretariat Inter dah nak tutup, so, tak leh dapat duit hari tu jugak. Kena tunggu hari Isnin. Hmmm...kerenah birokrasi yang membosankan. Tapi aku dah berpengalaman dah berurusan dengan semua ni waktu 1st dan 2nd year dulu.

Ada latihan di ruang atas Bangunan Inter. Aku pergi menjenguk dan memeriksa nama peserta kontingen Malaysia. Hari tu hari terakhir aku puasa 6. Balik selepas maghrib. Nasib baik ada air untuk berbuka kat Inter tu.

Kontingen mendapat peruntukkan Rp 3 juta (RM 1200) pada hari Isnin. Selama 3 hari berikutnya, aku mengadakan beberapa siri mesyuarat, perbincangan dan monitoring. Pada malam Khamis 15/10 kontingen Malaysia bersiap-siap untuk bazaar besoknya. Izyan kelihatan sangat kelam-kabut. Mungkin terlalu penat agaknya. Kesian kat Izyan...

Roopa dan siap masak Tosai+Chudni, Asvini dan kawan-kawan dah siapkan Kesari.
Ng Xiang Wei, Kean Seng dan kawan dorang dah siap masak Loi Mow rice dan Sup Sweet Potato.
Izyan, Piqah, Atikah, dan teman-teman serumah dah siap masak nasi lemak dan mi kari. Roti Jala buat esok.

Wow~ tak sabar rasanya nak rasa makanan-makanan tersebut~!

Oleh sebab mahu mengelakkan basi, sebahagian makanan dijual pada pagi tersebut di rumah Atikah.



Antara Penyokong-Penyokong Bazaar
Malina, Vitrie, Kanmani, Nia.
Aisyah pejam mata kerana terharu dengan kehadiran mereka
Aku pulak tak perasan dorang tgh tangkap gambar.


Bazaar bermula pada jam 3 Jumaat 16/10 di Graha Sabha Pramana, tapi pengunjung dari Malaysia datang sekitar jam 2 (bahkan sebelum). Gatal betul panitia ni. Dalam tentatif pukul 2 start, tapi tiba-tiba nak mundur ke jam 3 semata-mata perasmi acara datang lambat. Tak kisah orang besar atau tak, aku main mulakan jer bazar tu. Memang aku sediakan mekanisme promosi untuk bazar Kontingen Malaysia. Dah ramai merengek nak beli pukul 2 tu, takkan nak suruh tunggu sampai pukul 3? Dorang pun ada kerja jugak kan? Lantakla. Izyan datang sekali je ke bazar, hantar 33 Nasi Lemak, sedikit mi kari dan roti jala. Jualan di rumah juga agak memberangsangkan. Fazrul membantu transportasi makanan, Izyan mengontrol bekalan dari rumah. Aku mengontrol bazar.

Clemency, Juruwang bazar tak menang tangan menjual kupon makanan... tak sempat nak duduk langsung. Semua makanan habis sekitar jam 3.15... Cuma open untuk Sup Sweet Potato dan Henna jer last-last.


Kaunter Kupon Malaysia.
Hema (Timbalan Koordinator-Jeneral), Clemency (Juruwang), dan aku




Kitorang start kemas bazar pukul 4. Sebab malam tu aku kena ready untuk persembahan kebudayaan. Banyak pengunjung Indonesia terpaut hati pada seni Henna, tapi apakan daya, pencorak Henna dah lenguh tangan. Aisyah pun terpaksa join pencorak Henna sekali. Aku terpaksa membataskan orang yang menanti servis Henna. Fuh~ lambat sembahyang Asar hari tu!


Struggle of Henna
Rathi dan Teranjeet Kaur berpulas tangan untuk Henna Body Arts.


Dah siap kemas, aku panjat tembok Graha Sabha Pramana, senang nak angkut barang naik teksi. Anyway, hahaha~ kipas Aisyah tertinggal - minta Bari tolong simpan.

Maghrib tu, Fazrul penat, terlelap sekejap. Aku tak berani nak terlelap, sebab takut terlepas persembahan kebudayaan pukul 7.30 malam (macam kat Malaysia pukul 9).

Sampai-sampai di Gelanggang GAMAFEST aku terkejut beruk... nak tau kenapa? Sebab ada acara Miss Gelanggang... bukanlah terkejut sebab persembahan kebudayaan tu belum mula, tapi sebab acara Miss Gelanggang tu sangat mengejutkan. Nak tau kenapa mengejutkan? Nantikan artikel aku - Realiti sebuah Emansipasi.


Aku bertemu dengan beberapa mahasiswa Malaysia yang sedang khusyuk menonton Miss Gelanggang; aku dok menggeleng-geleng. Aku terus ke belakang pentas, tunggu Sudin dan pasukan penari Malaysia sampai. Akhirnya datang juga, bersama Hema yang bersari.



Radiant~
Nicholas Arvind Van Hui Zen, aku dan Nur Haza Ayuni

Kontingen Malaysia mempersembahkan tarian kebudayaan selepas persembahan daripada Kontingen Belanda. One Malaysia Dance - Tarian Melayu + Tarian India. Best giler tengok dorang menari. Praktis 3 hari pun dah mantap. Teringat zaman aku masuk tarian InterDay dulu. Pernah terlanggar Malina atas pentas. Huhuhu~ Hebat r...


Citrawarna Satu Malaysia
Kontingen Penari Malaysia bersama pegawai-pegawai dan penyokong.


Acara berakhir sekitar jam 9.30. Katanya dulu ada dinner, tapi malam tu panitia just bagi snek jer. Aku memang betul2 tak leh terima. Tapi, dalam peruntukkan, memang kitorang propose bajet untuk dinner malam tu. So, nasib baik. Pengajaran 1: Jangan mengharap panitia Indonesia menyediakan makanan, walaupun dorang kata ada makanan. Pengajaran 2: Dinner di Indonesia bermaksud snek (sebuah sarkasme)...



Aisyah Pot Pet~
Aisyah (Setiausaha Kontingen), aku (Koordinator-Jeneral Kontingen) dan Fazrul (Bendahari Kontingen) berbincang pasal kewangan dan makan malam.
Aku sakit hati sebab panitia acara ni kata dapat Dinner, tapi last2 dia bagi snek jer...


Kitorang pulang. Fazrul hantar aku balik. Kemudian dia dating dengan Hema (upss... jangan marah Nurul). Fazrul hantar makanan untuk semua ahli pasukan tarian. Thanks Fazrul~!


p/s:

Pada kesempatan ini, aku nak ucapkan thanks bebanyak kepada Hema sebab banyak uruskan hal ehwal kebudayaan India (makanan dan koreograf tarian). Thanks Aisyah sebab banyak buat kerja lebih daripada Setiausaha. Thanks Fazrul, kawan aku paling banyak support aku dalam acara ni, kawan aku yang paling banyak bersusah-payah tanpa mengira darjat...(chewwah~). Thanks Izyan, kerja anda hampir sempurna, so jangan tensyen2. Thanks Sudin, sebab tolong koreograf tarian, dan monitor anak-anak buah aku.

Thanks semua penari daripada batch 2009 (Nicholas, Ayuni, Jegan, Vinayagaraj, Amaran, Subashini, Vimala, dan Malini) korang memang superb, magnificient, tak banyak songel, pandai dan rajin...

Thanks ahli-ahli Rumah Atikah yang tolong masak untuk Bazaar, makanan korang sedap sangat.
Thanks Terenjeet Kaur dan Rathi - setia dan rajin... sorry kalau buat tangan you all terpatah untuk buat Henna tu.
Thanks Xiang Wei and Team... I suka Loi Mow Rice tu.
Thanks kepada Roopa dan Ash... I tak sempat rasa masakan India sebab semuanya laku bagai goreng pisang hangat.
Thanks Clemency sebab jaga kaunter dengan berpeluh-peluh tanpa keluh-kesah.

Thanks kepada Fakulti Kedokteran UGM dan Sekretariat Inter untuk penajaan Kontingen

dan yang terakhir, terima kasih untuk semua pendukung Kontingen Malaysia GAMAFEST 2009. Tanpa sokongan korang semua Kontingen Malaysia takkan berdiri...

Luv You All~!


=p

4 comments:

imran.. engkau terlupa seorang la.. hemalata and the gang 08 la.. dia orang yg buat thosai.. -_- roopa and the gang buat chudney je la.. :D

November 22, 2009 at 9:49 AM  

rase terlambat untuk mengomen.. tp juz nk bgtau.. imran cool.. mantap gile.. sabar je ngn karenah org keliling.. :)

December 14, 2009 at 9:44 PM  

This comment has been removed by the author.

April 27, 2011 at 11:30 AM  

This comment has been removed by the author.

April 27, 2011 at 11:33 AM  

Newer Post Older Post Home