Kunjungan Ke Genting Ketep

(Sambungan)

Pada 14/12/08, kawan – kawan kitorang dari UnPad telah datang (sorang jer lelaki, yang lain semua perempuan). Aisyah(Ecah) pun merangka untuk melawat Candi Borubudur, Genting Ketep dan Candi Prambanan (lihat post lain). Tak ramai kawan-kawan lelaki UGM yang pergi. Imran, Sudin, Fazrul, Adi dgn Tokey jer yang ikut.

Dalam post ni, Imran akan bercerita tentang Genting Ketep...

Kawasan Pandang Ketep yang berada dalam wilayah Desa Ketep, Kecamatan Sawangan, Kabupaten Magelang, Jawa Tengah, tak jauh jaraknya dari Candi Borobudur. Biasanya, penunjung ke candi Borobudur juga akan pergi melawat Ketep. Kerana itulah, Ecah merencanakan untuk ke Ketep juga.

Dalam cuaca cerah, pengunjung dapat menyaksikan Gunung Merapi, mulai dari lembah sampai ke puncaknya. Malangnya, cuaca hari tersebut tak lah begitu cerah. Imran tak dapat melihat gunung Merapi secara lebih terperinci. Kalau pengunjung bernasib baik, mereka boleh melihat muntahan lava Gunung berapi yang mengalir merah.

Di Genting Ketep terdapat sebuah teater yang khusus memutar film tentang perjalanan menyusuri Gunung Merapi oleh sekelompok pencinta alam. Imran dan Adi tak masuk dalam teater tu. Tetapi, orang cerita bahawa teater itu memaparkan secara terpeinci mencatatkan penemuan, pemandangan dan kajian di gunung Merapi sewaktu lava mengalir mahupun sewaktu gunung Merapi tidur.

Berdiri di Genting Ketep, terasa benar ada aura semulajadi yang begitu kuat memancing perasaan. Bayu yang berhempas serta hijauan tanaman mulai dari tanaman hutan yang melingkari kaki gunung begitu mengasyikkan bagi penggemar alam semulajadi. Taman di Puncak Ketep yang dibina oleh pemerintah Jawa Tengah sangat indah. Terdapat seorang lelaki tua bermain seruling. Bunyi seruling yang indah menusuk telinga, sementara mata pula menyeluruhi alam, memberikan suatu perasaan takjub di sini.

Ketep merupakan suatu objek pelancongan yang memaparkan saujana keindahan alam semulajadi. Tidak seperti Borobudur yang merupakan bangunan buatan manusia, pemandangan di Ketep adalah ciptaan ajaib Allah yang memukau mata. Subhanallah...Ketep sungguh indah.


"Imran dan Garuda"


"Ketep" - Imran dan Adi


Kan dah kata ada teater Gunung Merapi?


Taman di Genting Ketep


Lapangan di Genting Ketep.


Gunung Merapi


Lembah Gunung Merapi


imra(';')n -----{@

0 comments:

Newer Post Older Post Home